söndag 2 augusti 2015

Sörmlandstur

Tidig morgon, ladda med gröt och cykla upp till mötesplatsen. Vi var fyra som samåkte till Läggesta och där samlades resten av gruppen, totalt 14 st idag. Turen gick på fina vägar förbi Strängnäs och Eskilstuna och så var det dags för lunch i Torshälla. Det gick segt i början men jag kom igång efter ett stopp där övriga kissade och jag tryckte i mig energi i form av 3/4 bar, energitablett och dricka. På väg in mot lunchstoppet såg vi att himlen såg mycket mörk ut och väl inne på golfrestaurangen började det ösregna. Det vräkte ner en stund men hann sluta och nästa torka upp tills vi var klara.
Lunchpaus på Torshälla GK
Efter den mycket vältajmade lunchen drogs tempot upp. För mycket och jag fick kämpa för att hänga med. En till tjej hade det också kämpigt och med vindskydd och lite sänkt tempo gick det bättre. 
Mek- stretch och kisspaus
Tillbaka i Strängnäs hade vi kunnat köra över Stallarholmen och Mariefred men det bestämdes att vi skulle köra den kortare vägen tillbaka för att inte köra slut på oss trötta. Trist att vara en orsak till det men det visade sig tur ändå för vi hann inte mer än in på fiket på Läggesta innan det började regna igen. Det regnade på hemvägen också men inte när cyklarna lastades av på parkeringen vid Coop. Men sen - ösregn något så bedrövligt så jag var totalt genomvåt när jag kom hem efter bara några minuters cykeltur. En fantastisk tur med vädret, hade inte varit kul med en sådan skur på rundan!

Totalt blev det nästan 14 mil i ett tempo på drygt 29. Det är det längsta jag cyklat så fort och hoppas det bådar gott inför Mälaren Runt om en vecka. Då ska tempot hållas jämnare sägs det och jag hoppas det innebär att jag kan hänga med hela vägen. Blir rätt så ensamt annars...
Ett mycket glatt gäng efter rundan. Foto: Göran Demnert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar