söndag 23 oktober 2016

Mortons neurom?

Jaha, efter tips på fantastiska Facebook och lite googling har jag ställt självdiagnos att min onda fot beror på Mortons neurom. Info klippt från en artikel i Runner's Word säger såhär:

"Smärtan orsakas av att en nerv (nervi digitales plantares communes, som ofta försvenskas lite slarvigt till Digitalnerven) i framfoten kommer i kläm. När nerven kläms ihop blir den irriterad och svullnar vilket ökar smärtan. Nervens hölje förtjockas för att stå emot påfrestningarna och ett neurom, en knuta, har uppstått. Nerven (inkl knutan) får ännu svårare att få plats och den kläms mellan metatarsaledsbenen. Vanligast är att nerven mellan 3:e och 4:e tån kommer I kläm, men det kan även förekomma mellan 2:a och 3:e tån. Sällan förekommer det mellan 1:a och 2:a tån eller mellan 4:e och 5:e tån."
Och det är exakt på det viset jag har ont. Jag har i min iver att reda ut detta mailat författaren eftersom hon i kommentarer till artikeln skrivit till andra att de kan kontakta henne för tips om vart de kan vända sig för att få hjälp. Fick ett autosvar att hon var sjuk. Då bokade jag tid på Access Rehab i Hammarby Sjöstad som ska vara duktiga på idrotsskador och ska dit på tisdag. Så fick jag tips från en cykelkompis om en i Trosa som är duktig på fötter och som bland annat har kurser så honom har jag också mailat. Vi får se var det hela landar. Jag har även fått tips om tejpning, pelotter, avlastande ringar att sätta på tån och formgjutna sulor så det finns en del att prova. 

Det som retar mig lite är att naprapaten jag träffade när jag först fick besvär sa att det var en sena som hade för lite plats. Han gjorde manipulationer för att öka utrymmet, jag gick på flera behandlingar men märkte ingen förbättring så jag slutade. Att jag inte själv fattade att det var en nerv inblandad retar mig också, ena sidan av långtån är ständigt domnad och det har känts som när man slår i armbågen ibland när jag gått på foten. Självklara symtom på nervpåverkan. 

Det känns ändå hoppfullt att det ska gå att komma tillrätta med problemen. Inte för att jag (ännu) älskar att springa så till den milda grad men nu ingår ju löpning i triathlon och jag är inte färdig med triathlon ännu. Målet är fortfarande en Ironman. Hel eller halv. 2017 eller 2018. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar