måndag 1 januari 2018

Premiärtur 2018

Nya året har börjat på bästa möjliga sätt, en cykeltur med likasinnade. Det blev en ganska lugn runda med Fredrikshof Farsta, samling vid simhallen dit jag tar mig på bara fem minuter. Helt perfekt. 
Turen gick via Huddinge till de beryktade backarna vid Pålamalm. Sista biten var det fri fart och jag var väl näst sist vid samlingsplatsen. Jag kommer nog aldrig någonsin att bli någon raket i uppförsbackar men det gör inget och de andra väntar ju. Idag var det enligt tradition skumpa till alla. Små glas som förde tankarna till fluortanten i skolan på 70-talet delades ut och så skålades det för backarna vi nyss cyklat uppför och för det nya året. Mycket trevligt. 
Efter den lilla hutten rullade vi vidare till Rosenhill och dagens fikastopp. Sista biten var en bra nerförsbacke där jag inte riktigt var med på noterna och genast hamnade en bit bakom. Helt hopplöst att köra ikapp men det är så det är när man inte känner till hur vägarna är och fram till fiket kom jag ju ändå, näst sist igen. Både uppför och nerför, hmmmm.
Under fikat pratades det bland annat om hur många mil man cyklat 2017. Jag som är riktigt nöjd med mina 695 mil var rejält distanserad av övrigas 900, 1500 och 1800 mil. Hur hinner man? Det är ju jättelångt även med bil...

Medan vi fikade hade det börjat regna och det bestämdes att vi skulle köra en lite kortare väg hem, över Vårsta. För min del kan de köra vilken väg som helst, jag har ingen koll på vägval och följer snällt med. Trots regnet höll jag mig varm förutom om fötterna, de är helt hopplösa. Jag har vattentäta vinterskor med ullstrumpor i men när det regnar så mycket rinner det in vatten via skaftet och blir blött ändå. Och kallt. Hemvägen gick via Tullinge och Huddinge och vartefter folk var nära hemma så droppade en efter en av, vi var 10 från början och fyra på slutet. Vid ett sista litet stopp skulle ledaren vika av hemåt och tackade för turen. Han sa då att "Nej, nu är jag lite fuktig" och det är ett typiskt exempel på hur cyklister underdriver, lite av en mentalitet att inte klaga eller skryta. En ofta humoristisk och skön jargong tycker jag. Hursomhelst var i alla fall jag sjöblöt när jag kom hem och duschen satt väldigt fint. 
Nu är träningsåret 2018 påbörjat. Resten av veckan blir det mycket simning då mellandagscampen fortsätter, det ser jag också fram emot :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar