söndag 11 mars 2018

Trailkurs

Idag var det dags för trailkurs igen. Sex söndagar ska det bli i skogarna kring Hellas under ledning av löptränare från Team Snabbare. Jag gick ju samma kurs även i höstas och fick bra tips för min löpteknik och mersmak för att springa i skogen. Underlaget är snällare än asfalt och att springa i terräng ger omväxlande träning och är kul samtidigt. 
Idag hade vi fokus på core, att springa med en spänning i coremuskulaturen för att inte slösa energi åt en massa andra håll. Dessutom skulle vi öva på att höja blicken och titta längre fram när vi sprang. Vi sprang ett varv på gula slingan, det var upptrampad snö på stigen men inte halt. Jag hade med mina nyinköpta broddar men behövde inte använda dem. Träningen var upplagd som fartlek där vi sprang i olika farter och skulle samtidigt prova att spänna eller slappna av i coren för att känna skillnaden. Lite avsteg från stigen in i snö och obanad terräng piggade upp. 

På min senaste löprunda fick jag ont på utsida av vänster knä igen och det gjorde ont längs typ hela vänsterbenet till slut, från höften ner till underbenet samt på baksida lår. Ganska tröttsamt och kanske hänger det ihop med felbelastning på grund av foten. Eller dålig löpteknik. Eller något annat. Hursomhelst hade jag stränga order att inte springa om det gjorde ont. Mot slutet började det kännas lite på utsida knä och då tog jag det lugnare. För övrigt gick det bra och det var också första löpturen tillsammans med min partner i swimrun. Hon behöver ta det lugnt på grund av knäproblem så vi kommer att lunka på lugnt och fint på sprintern på Stockholm swimrun i juni. 
Team "Hade hellre cyklat" på löptur. Vi simmar också i samma träningsgrupp men vi båda ser oss egentligen som cyklister. Ska bli kul att prova på swimrun tillsammans. 

Med på kursen var också en tjej som jobbar som fysioterapeut i Farsta. Hon såg att jag översträcker i knäna i löpsteget och tipsade om en övning där jag ska göra små knäböjningar med tårna lyfta och med spänd core. Ska prova det och bokade även ett besök på deras mottagning för att kanske få ordning på fot/knä/ben. Dit ska jag den 18 april så till dess får jag springa på efter bästa förmåga. Har också bokat löpteknikanalys med filmning den 7 april hos löpgurun Fredrik Zillèn som förhoppningsvis kan leda till ett bättre löpsteg och att jag kan springa utan smärta. Vore bra för nu har jag en hel del löpning framför mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar