fredag 11 november 2016

Fötter

Var i Trosa hos Art of Running för en timmes fotskola. Han som driver det jobbar med den naturliga foten, jag hade blivit tipsad av en cykelkompis och efter en titt på hemsidan tyckte jag det verkade vettigt. Efter att ha tittat och känt lite på mina fötter och gjort några tester konstaterade han att mitt problem med vänster fot inte är Mortons neurom. Det var inte en typisk "mortonsfot" utan mer spänd och med tår som kloar sig. Orsaken till problemen verkar istället vara höger fot där en stel stortåled gör att jag belastar fel och därmed även anstränger vänster fot. Jag var dessutom svag i båda fötterna och han rekommenderade att jag inte skulle springa förrän jag fått upp styrkan i fötterna. 

Jag fick med mig några övningar och ska kontakta honom igen om en månad, uppföljning ingår i fotskolan. Så nu borstas det tänder stående på ett ben och töjs stortåled plus några andra övningar. Löjligt svårt att stå på ett ben och rotera samt att göra tåhävningar men tycker redan efter några dagar att det går bättre. Han sa att jag hade goda förutsättningar att bli bra så nu gäller det att ligga i med övningarna. 
Viss skillnad i rörlighet... Höger tåled gör ont men foten är inte i närheten av rak. Och detta hade jag ingen aning om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar