söndag 13 november 2016

Längdskidpremiär

Det har snöat en hel del senaste veckan. Det har varit kaos i trafiken och en hel del att skotta men nu till veckan väntas blidväder och regn. Så typiskt när det faktiskt kommit snö lite tidigt. Det var liksom bara att passa på att ge sig ut med skidorna, måste träna inför Halvvasan som avslutar min Halvklassiker. Först skotta en gång till friggeboden, fram med skidorna och vallagrejor. Jag gjorde rent och vallade efter bästa förstånd med de saker jag hade tillgängligt. Vallan är väl från -04 när jag körde Tjejvasan men jag strök på valla för 0 till -3 grader och hoppades på det bästa. 

Det skulle vara spår på golfbanan bakom Ekedal så jag gick till Ekedalsspåret och tog på skidorna. Där kom folk i full fart i spåren och det stod pinnar målat med gult på toppen. Jag gav mig iväg, mycket sakta i det svaga uppförslutet och kom ut på golfbanan. Det var fint och en hel del folk. Spåret gick lite i slingor och jag började åka, det gick sakta och varje gång jag försökte trycka på så släppte fästet. I minsta lilla uppförsbacke fick jag saxa. Nåja, jag hade ju sett hur banan gick i slingor och tänkte att jag är väl snart tillbaka, det är väl några kilometer spår dragna. 

Efter ett tag svängde det av in i skogen och jag blev inte omkörd lika ofta, det vill säga att det var inte lika mycket folk längre. Jag kämpade på men det blev aldrig något flyt. I en nedförsbacke ramlade jag och sedan i en till och såsmåningom kom jag till Nacka golfklubbs parkering. Jaha, var banan såhär lång... Det var bara att fortsätta. Efter en stund till så frågade jag en som passerade om jag skulle komma tillbaka till Ekedal på detta spåret och det skulle jag. Det var milspåret med gula toppar och jag var visst ungefär halvvägs. 

Det gick löjligt sakta och det var lite kuperat bitvis. Jag började misströsta att jag någonsin skulle komma fram när det äntligen blev lite mer lättåkt en stund och så såg jag en chans till en genväg där jag kunde hoppa över en slinga. Jag funderade om det var dumt att ta en genväg, tänk om jag missat Ekedal! Åkte vidare helt utan begrepp om var jag befann mig och äntligen var jag tillbaka där jag startade. 
Det hade tagit 1:25 att köra 9km. Det är promenadtempo och det duger inte till Halvvasan. Då skulle det ta minst 7 timmar att köra 4,5 mil...

Hjälp behövs och ska träffa en cykelkompis från RoH imorgon kl 19, med pannlampa på. Nya skidor kanske behövs så spannet stämmer. Och tejp så jag slipper valla. Och en bön att det kommer att finnas snö att träna på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar