torsdag 28 juli 2016

Konditionstest och träningsprogram

För två veckor sedan var jag och gjorde ett konditionstest på en idrottsklinik. Jag slog på stort och gjorde triathlontestet med tillhörande 16-veckors träningsprogram. Själva testerna gjordes både på cykel och löpband, det började lite stillsamt med ett laktatttest på cykel. Motståndet höjdes var tredje minut och nivån av laktat i blodet mättes med stick i fingret inför varje höjning. Det var inte så ansträngande och testet avslutades när testledaren fått fram den nivå där laktatvärdena började stiga kraftigt. Sedan följde laktatttest på löpband, då ökades farten var fjärde minut och testet avslutades även där då laktatvärdena började stiga kraftigt. Det tog inte så lång tid, löpning är ju inte min bästa gren. 


Sedan finalen, VO2max-test. Nu skulle min maximala syreupptagningsförmåga testas på löpband. Jag fick en mask över näsa och mun och det var faktiskt inte så obehagligt som jag trott. Nu var farten konstant på 9 km/tim men lutningen på löpbandet ökades varje minut. Testledaren peppade och jag tuffade på. Det kändes ganska bra fram till sista höjningen då det snabbt blev mycket jobbigare. Jag viftade lite med handen och strax efter avslutades testet. Lite förvånade för jag trodde att man skulle köra på tills man typ stupade eller kräktes men tydligen så var resultatet klart då värdena slutat stiga. Jag fick stå still och andas en stund medan masken kopplades loss och så var testet klart. Riktigt kul att göra faktiskt och så ska jag göra om det om 16 veckor för att se min utveckling. 


Under de 16 veckorna har jag då som sagt ett träningsprogram att följa. Ett digert träningsprogram med olika typer av distans- och intervallpass både till cykling och löpning. Mycket att sätta sig in i men det ska bli roligt att träna mer strukturerat och förhoppningsvis även se resultat i form av ökad kapacitet på testerna och förstås att jag blir snabbare och orkar mer. Imorgon är det dags för första intervallpasset på cykel, "EB 5x8", vilket innebär fem st åttaminutersintervaller med två minuters vila mellan. Jag har tillbringat en lång stund till att läsa bruksanvisning och programmera cykeldatorn så den ska hålla reda på intervallerna åt mig. Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar