torsdag 15 september 2016

Löpträning

Det går lite sådär med min löpträning. De senaste passen har det känts oerhört trögt och jag funderar på om förkylningen hänger sig kvar och påverkar. Hosar av och till och känner mig allmänt trött i kroppen vilket gör att jag inte kommer iväg på träningspass. Eller är jag trött för att jag inte tränar och att det skulle gå bättre bara jag kommer igång? Jag cyklar i alla fall till och från jobbet och simmar en gång i veckan. Och så är det löpargrupp med Runacademy på onsdagar, igår var det andra träffen. 
Det är jättemånga som är med och vi samlas vid Zinkensdamm för gruppindelning i tuffa gruppen, mellangruppen och basgruppen. Jag har valt basgruppen och den i sin tur delades igår i en för mer vana löpare och en för nybörjare. Jag hängde med nybörjargruppen och vi började med några löpskolningsövningar som att springa med rumpspark, trippa, höga knän och raka ben och "springa snyggt". Ser nog lite lustigt ut när vi far iväg på två led i olika löpstilar. 
Efter övningarna var det dags för intervaller. Tuffa-, mellan- och basgruppen hade olika många och olika långa intervaller, vi i basgruppen skulle köra åtta stycken enminutersintervaller med en minuts vila mellan varje. Vi körde i två set med fyra intervaller i varje och tre minuters vila mellan seten. Det lät helt överkomligt, nästan lite för lätt, men puh vad svettigt det blev. Hade ingen pulsklocka men det var riktigt effektiva pulshöjare och idag känns det i baksida lår. Lite trångt var det men kul att springa i en grupp, är varken långsammast eller snabbast i basgruppen så det är nog rätt plats för mig. 

Träningen avslutades med några coreövningar som är bra för löpare, crunches, bencykling och rygglyft. Ska börja köra styrka i samband med löppass, det tar inte lång stund och är välbehövligt. 
Svanken i marken. 
Hela basgruppen på mage i det fuktiga gräset. 

Det är ett nytt tema varje vecka för att man ska få inspiration och variation i sin löpträning, nästa gång ska vi ut i skogen. Och jag behöver investera i en långärmad löpartröja och kanske en jacka :-). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar