lördag 25 februari 2017

Lördagsträning

Köpte ett träningspaket med simning och yoga på lördagar med Team Snabbare i januari så det är vad jag gör på lördagsförmiddagar nuförtiden. Upp strax före kl 6 och koka gröt, packa väskan med sim- och yogagrejor, två handdukar och något litet mellis. Iväg till Högdalen där vi släpps in i simhallen vid 7:15 och förväntas vara i vattnet före 7:30. "Lite för tidigt och lite för kallt men härligt när man kommit igång" som någon sade. Simpasset börjar med teknikövningar där vi fokuserar på till exempel andning, vattenläge, hållning, benspark eller olika delar i armtaget. Sedan en serie med olika distanser, farter och vilor mellan. 
Från dagens pass, jag står på bana 1 i bortersta hörnet av bassängen. 

Idag skulle vi simma 200m i zon2 med 20 sekunders vila efter. Sedan 100m, 75m, 50m och 25m i zon4 och ökande med 15 sekunders vila mellan. Efter sista längden var det bara 5-10 sekunders vila innan det började om med en ny runda. Jobbigt men det var meningen att man skulle börja tvåhundringen med syreskuld. Jag hann tre varv och 100m innan det var dags att öva lite vändningar. Det behöver jag verkligen öva och vi fick tips om att öva det under insim och lugna delar i serier. 

Efter dusch är det dags för yoga för simmare med mycket fokus på rörlighet och styrka som vi har nytta av i bassängen. Vissa övningar är svåra medan annat går lättare. Idag skulle vi gå upp i brygga, något jag provade förra gången utan att lyckas men så har jag aldrig någonsin kunnat det heller. Idag hjälpte ledaren mig att komma upp men det kändes som jag inte hade någon styrka att hålla emot med i armarna. Provade ändå en gång till och plötsligt kom jag upp! Undrens tid är ännu inte förbi...

Avslappningen är fantastiskt skön men det bästa är nog ändå fikat efteråt. Idag var vi bara fyra som fikade pga sportlov och vi spelade även ett så kallat brädspel som en kille tagit med sig. Det var en kortlek där korten hade olika värde och händelser, den med högst kort kvar på slutet vann. Mycket strategi och kul även om jag inte vann. Hela alltihopa är ren kvalitetstid. Träning och lite lagom umgänge med trevliga människor som delar samma intresse. Hemma igen till 12 och gott om tid att göra annat under dagen. Vila til exempel ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar