lördag 4 februari 2017

Skidåkning utan snö

Längdskidor denna snöfattiga vinter i Stockholm är ingen lätt historia. Tack och lov ändå att det finns konstsnö för hur skulle man annars kunna träna inför skidlopp. På Saltsjöbadens konstsnöarena där jag varit några gånger far det runt massor med åkare som desperat söker snö inför olika lopp blandat med kurser, barn och nöjesåkare (?). Skulle aldrig få för mig att åka för nöjes skull på de begränsade ställen som ändå finns med konstsnö, så kul är det inte. Varv på varv på varv. Det blir såklart uppkört men stämningen har ändå varit god och de som kör snabbare byter spår för att köra om medan jag tuffar på i högerspåret. 

Det är som med allt annat jag företar mig, det går långsamt och jag har en låg frekvens. För att få till tekniken lite bättre har jag bokat en PT-timme med skidcoach från Aktivitus på tisdag. Det är på Täby konstsnöspår och det ska bli kul att se hur det är där, ska vara både längre och fler spår. 

Och så är jag anmäld till Engelbrektshalvan om en vecka. Köpte till bussresa inklusive frukost och måltid efter målgång så jag slipper bilkörningen. Sedan Halvvasan 28/2 som avslutar min halvklassiker. Jo, Engelbrektsloppet räknas också men det är Halvvasan som är mitt mål och det jag vill ha på diplomet. 

Sedan kommer skidorna att få vila tills det blir en vinter med snö och det finns långa härliga spår över vita vidder när solen skiner. För det är kanske lite kul med skidåkning ändå och jag ska väl använda mina fina vallningsfria skidor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar