söndag 29 januari 2017

Zoner

Idag hade jag ett pass längdskidor på schemat. 70min i zon2 (=lugnt) plus 10x1min i zon3 med en minuts vila mellan. Totalt 90min. På dessa 90 minuter kom jag nästan 15km på Saltsjöbadens konstsnöbana. Det är en mycket flack varvbana på ca 600m så det blir många varv. Känslan var att det gick jättesakta och de allra flesta åkte lätt förbi i god fart. Snittpulsen landade på 146 slag/min med ett max på 162. 

Förra veckans pass var på 80 minuter och upplägget var 20min zon2, 10x2min zon4 med två minuters vila mellan samt 20min zon2. Jag kom nästan lika långt då som idag men medelpulsen var 162 slag per minut och max 173. Stor skillnad i ansträngningsgrad men inte särskilt stor tidsvinst. Det krävs inget mattesnille för att räkna ut att med lägre ansträngning tar det längre tid men att skillnaden var såpass liten trodde jag inte. En bra lärdom inför Halvvasan där jag ska hålla igång ganska länge i tuffare terräng. 

Fast först blir det kanske Engelbrektshalvan. Har inte anmält mig ännu men de 3 milen räknas också för halvklassikern och det vore bra att vara garderad. Och förstås ha ett längre lopp i benen innan. Fast anledningen till att det räknas lika som Halvvasan är att det är så kuperat. Hmmm....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar