fredag 27 januari 2017

Bakhjul/däck

Känner mig lite otursförföljd när det gäller bakhjul- och däck på mina cyklar. På Skandisloppet 2016 hade jag tre punkteringar med racern innan jag var tvungen att byta däck vilket resutlerade i massor av tappad tid. Jag blev tvungen att släppa gruppen och kunde heller inte fullfölja loppet på långa banan utan blev omdirigerad till den korta. 
Väntan på servicebil

Nu i december upptäckte jag en lös eker på bakhjulet på cyclocrossen. Den åtgärdades medan jag väntade men en månad senare var två ekrar lösa igen. Nytt besök på CC förra fredagen och inlämning av hjulet, skulle vara klart i början av veckan. Ringde idag från jobbet och fick veta att de försökte reklamera hjulet hos tillverkaren och det kommer att dröja ytterligare några dagar. 
Väntan på bakhjul

Under tiden som jag varit utan min pendlarcykel har jag använt MTB:n. Lite tyngre och obekvämare men funkar och det har varit plusgrader så det har gått bra med odubbat. Ska hämta cykeln för att åka hem, det är fredag och jag slutar tidigt. Planen är att cykeln ska få en välbehövlig tvätt innan jag ska göra mig iordning för tjejmiddag. Men då är det punka. Helplatt. På bakhjulet förstås. Det är inte så himla gott om mekarplats på jobbet så jag bökar in cykeln på handikapptoan och börjar byta slang. Jättehålet i slangen avslöjar att det är något större fel, jag kollar fälgbandet men det är helt och inget vasst på insidan av däcket heller. Men så ser jag en rejäl reva i däcket nära kanten... Jaha, vad gör jag nu? Skulle ju vara bra att få hem både mig själv och cykeln. 

Stoppar i ny slag och pumpar upp lite grann så det går att leda cykeln, sen är det bara att ta en promenad på två kilometer till cykelaffären. I cykelskor, SPD som tur är men inte bekvämt ändå. Där får jag snabb hjälp med nytt däck av säljaren som jag känner från cykelklubben, vi står och pratar så han råkar till och med ta ett 27,5' däck först men det gick inte på ;-). Med ny reservslang och jobbet blir det 475kr, som hittat. Direkt från kontot för oförutsedda utgifter (om man haft något).

Två timmar tog det att ta sig hem så cykeltvätten fick vänta. Det blev en snabbdusch och direkt iväg till tjejkvällen. Hej och hå så det kan gå. Nu hoppas jag slippa böka med fler bakhjul på ett tag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar