torsdag 12 januari 2017

Vemdalen

Under trettonhelgen var vi i Vemdalen hos bekanta som har ett hus där. Starten gick direkt efter jobbet med fullpackad bil då jag hämtade sambon och så åkte vi norrut. Kort matstopp på Tönnebro och sedan vidare. Per hade en kortfattad vägbeskrivning och jag knappade in adressen på telefonen och så kom vi fram till Björnrike. Fast det var inte dit vi skulle, en till koll visade att det var samma adress i Vemdalsskalet vi skulle till. Lite mer fantasifulla namn än Renstigen skulle de väl kunna ha för att slippa förväxlingar... Närmare midnatt var vi framme. Kallt och bra med snö, inget man är bortskämd med. 

Nästa dag (fredagen) hade jag lyckats boka in en tvåtimmars nybörjarlektion i Klövsjö och lyckligtvis var det inte lika kallt som prognosen sagt. Innan dess åkte Per och frun i huset en sväng längdskidor medan jag blev bjuden på en skotertur av vår värd. Det var härligt, lite kallt om näsan på kalfjället men mycket vackert. Vi mötte en entusiast på fatbike, det finns då folk till allt... Cykling i all ära men på kalfjället i snö, branta backar och blåst kan i alla fall jag avstå ifrån. 
Bilden ljuger lite, jag var passagerare (förutom en kort bit på slutet)
Tung cykling. Fiffig balaklava med inbyggd värmeväxlare 

Så på eftermiddagen var det dags för mig att få lite teknikträning i längdåkning. Det var en privatlektion, hur lyxigt som helst! Vi åkte iväg och läraren kollade först hur jag åkte och sedan gick vi igenom olika tekniker. Jag fick åka utan stavar, diagonalåkning och stakning. Kontentan var "framåt". Jag behövde sträcka fram benet längre och söka fäste, jag behövde fram med höfterna och luta mig framåt. Dessutom glida längre och åka "större". Inte helt enkelt men det blev en stor förbättring under lektionen. Jah hade lite problem med min ena stav där fästet för handen släppte och gled ner många gånger så som avslut köpte jag nya stavar. 

På lördagen åkte vi ut alla fyra i längdspåret nedanför deras hus. Det hade blåst och spåret var bitvis igenblåst men vi åkte iväg. Det gick bra efter förutsättningarna och efter ett varv kom spårdragaren och då blev det bättre. Vi delade oss så herrarna åkte hemåt medan vi tjejer tog ett varv till. Totalt 11km blev det och sedan lunch. 
Huset i bakgrunden

För att få ut det mesta av vistelsen blev Per och jag skjutsade till spårcentralen för en eftermiddagsrunda också. 7,5km som började med en duktig uppförsbacke. Förstås nerförsbackar också och där tycker jag det är läskigt när det svänger samtidigt. Jag klev ur spår ett antal gånger och plogade, då blir det ju sladdrigt och jag ramlade två gånger. Suck, blir lite trött men kan nog inte bättre just nu. Dagen avslutades med bastu, bubbelbad och en rejäl hamburgare på restaurang Vargen. 

Söndag var det dags att åka hem igen men först skidåkning. Vi åkte iväg alla fyra till spårcentralen igen, jag körde milspåret medan de övriga nöjde sig med 7,5km. Ramlade bara en gång och det var väl ett fall (haha) framåt. Totalt 28,5km under helgen plus skidskolan. Ganska mör i ljumskarna och triceps men nöjd. 
Nöjd med skidorna, vallningsfria is da shit!

Så var det bara den långa hemvägen kvar. Hemma hade det snöat men nu några dagar senare har det förstås töat bort det mesta och till helgen ska det frysa på. Hoppas det finns farbara spår i helgen så jag kan fortsätta träna. Sex veckor kvar till Halvvasan, har bokat buss från Mora till starten ;-)
Hemväg, många mil i bil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar