måndag 2 januari 2017

Årskrönika 2016

2016 var året jag skulle prova på triathlon. Som nybörjare på simning (bortsett från bröstsim med svanhals) tog jag en crawlkurs i slutet av 2015 men insåg att det behövdes mer än så för att klara av ett triathlon. Låt vara att jag tänkte börja med en sprint men 750 meter är ändå 750 meter och inget man leker bort. I öppet vatten dessutom. Så jag anmälde mig till en ytterligare kurs och fortsatte även att träna på egen hand. Som anmäld till Stockholm Triathlon kunde man delta i träningstillfällen som de arrangerade, först inomhus och sedan ute och det tog jag tillvara på. Mycket nyttigt att träna grenarna efter varandra och växlingar. Tyvärr även tråkig upplevelse i form av SIPE (Swimming Induced Pulmonary Edema. Alltså kroppsvätskor som läcker in i lungorna). Det gjorde att jag backade i min målsättning att crawla i våtdräkt utan det blev bröstsim i vanlig tridräkt istället. Det säkra före det osäkra. Och ett mål inför nästa säsong.
På blå mattan på min triathlondebut. Jag kom i mål!

Löpning var det länge sedan jag ägnade mig åt och då hade jag dessutom problem med löparknä. Och problem med en sena under vänster fot. Efter att ha joggat några gånger i början på året tänkte jag att det är bäst att göra det här ordentligt. Jag provade ut ett par skor och sulor och gick en förmiddagskurs i löpteknik. Sprang ganska lite under våren men i alla fall utan att få problem. Och jag kunde delta i två triathlonsprinter och några motionslopp. Till hösten anmälde jag mig till Runacademy's löpargrupp och det var riktigt bra men efter bara fyra gånger återkom smärtan under vänster fot med full kraft och jag har inte sprungit alls sedan oktober. Istället är det träning av balans och fotstyrka och förhoppningsvis löpning till våren. 
Hann i alla fall med Lidingöloppet 15km innan fotproblemen

Cykling var det enda området jag kände mig hemma på innan. Skulle cykla Vätternrundan för andra gången, denna gång som ledare för en sub11-grupp. I förberedelserna ingick Skandisloppet och Roslagsvåren samt flera andra långrundor med gruppen. Var också med i en lokal serie med tempotävlingar där man verkligen fick ge allt på en sträcka ungefär som cyklingen på en triathlonsprint. Under vecka 31 var jag med och cyklade med Ride of Hope från Umeå till Stockholm, en häftig upplevelse! Sedan följde några fler cykellopp innan racern fick nya hjul och vintervila. 
Ride of Hope, vilken upplevelse!

Som extra krydda ville jag köra MTB också, något som var svårt att få in i schemat men jag anmälde mig ändå till två lopp. Och eftersom jag ändå tänkte cykla Halvvättern med ett kompisgäng och inhandla våtdräkt som kändes onödigt att använda bara till ett triathlon så tänkte jag det var lika bra att satsa på en Halvklassiker. När jag ändå var igång liksom. Förutom då att jag aldrig sprungit så långt förut. Och är usel på skidor. Men ska det vara så ska det. All in liksom. 
På väg upp mot Vidablick på Mörksuggejakten 

Här är de lopp jag var anmäld till 2016. En DNS och ett avkortat lopp. Övriga tog jag mig i mål på.
Skandisloppet LVG 167km - blev korta banan pga däcksproblem
Skandisloppet MTB 51km
Roslagsvåren LVG 135km
Halvvättern LVG 150km
Vätternrundan LVG 300km
Stockholm Triathlon sprint
Vansbro halvsim 1500m
Mörksuggejakten MTB 73km
Ride of Hope LVG Umeå-Stockholm 1000km
Midnattsloppet 10km
Badsjötriathlon sprint - Sjuk
Tjejgirot LVG 60km
Tre Berg LVG 180km
Älska Strängnäs triathlon sprint
Lidingöloppet 15km

Detta var ju förstås ganska mycket och det mesta av hur gick och en del annat kan man hitta här på bloggen. I juli kände jag att det vore bra med hjälp för att få struktur på träningen så jag kontaktade ett testföretag och bokade triathlontest med tillhörande träningsprogram. Det var jättebra men återkommande förkylningar gjorde det svårt att följa och när det var dags för uppföljning hade jag inte kunnat springa på en månad på grund av foten så jag gjorde ingen uppföljning. I samma veva hade jag fått syn på ett träningsföretag som skulle ha en "Triathlondag med simfokus" och tänkte det vore något för mig. Det ingick simning, spinning, yoga och föreläsningar och det var riktigt givande. Sedan har jag fortsatt simträning med dem och även med deras coachning. Lite lyxigt men känns rätt just nu. Jag har simgruppens huvudtränare som coach så han har ett öga på min utveckling i simning och jag får ett träningsschema anpassat efter mina förutsättningar varje vecka. 
Jag i bassängen. I bakkant. Som vanligt. Men det finns utvecklingspotential ;-)

Totalt 2016 har det blivit 729 loggade cykelmil men vet att det är några till som inte loggats som cykel utan som triathlon. Jag hade ett mål med en timmes träning om dagen i snitt, det uppnåddes långt innan året var slut och jag hamnade på 444 timmar. 

Framtiden då? Inför 2017 är målet att klara att crawla och navigera i öppet vatten samt att kunna springa igen så jag kan delta i Stockholm triathlon olympisk distans i augusti. Gärna även någon mer triathlon. Plus en hel del cykling där det stora målet är Jotunheimen Rundt den 7:e juli. Och kanske 500 träningstimmar? Fast först ska jag avsluta min halvklassiker med att köra Halvvasan. Det blir en utmaning som heter duga!
Nya skidor, hoppas det hjälper...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar