söndag 22 januari 2017

Kost

Det är ett svårt kapitel. Jag har under årens lopp pendlat i vikt (mer upp än ner) och provat otaliga dieter. Bland annat Viktväktarna, kaloriräkning, fasta, LCHF, GI och 5:2. De har alla det gemensamt att de funkar så länge man (=jag) håller på men efter en tid sker en återgång till gamla vanor och vikten kryper uppåt. En sak jag tycker är jobbig med kosthållning av olika slag är att jag går så all in. Inte minsta smula av något som inte ingår kommer över mina läppar. Klart att det inte håller i längden. Och självklart vet jag att en livsstilsförändring tar lägre tid än några veckor/månader. Men ändå suktar jag efter snabba resultat (främst på vågen då) så snart jag ändrar något i kosten. Alltså försakar det gottiga som jag är så svag för. Godis, glass och fika är de stora bovarna och i viss mån snacks. Mat äter jag hyggligt nyttigt och väldigt lite av läsk eller alkohol. Dessutom tränar jag så jag gör av med överskottskalorierna jag äter och min vikt har varit stabil i flera år, typ sedan jag började cykla 2014. 

Tyvärr har jag inte blivit yngre med tiden och med åren har det blivit allt svårare att tappa vikt på att "bara" röra mig mer, något som funkade förr. Har hört att viktminskning beror till 70% på kosten och det köper jag med tanke på att jag förra året hade 440 träningstimmar utan att förlora i vikt... Problemet är att jag vill kunna äta vad jag vill och när jag vill och när jag tränar mycket så funkar det. Så då har jag fortsatt att äta onyttigt. Frågan är hur jag ska göra för att få till en varaktig kostomläggning som funkar tillsammans med min träning.

Anledningen till att jag ens funderar på vikt och kost är en gratis rådgivning på gymet där jag fick mäta fettprocent mm. Resultatet var att jag bör gå ner 9kg i fettvikt och upp 5kg i muskler för en bra kroppskonstitution. Helst förstås med PT-timmar och styrketräning med den PT jag var hos. Det erbjudandet nappade jag inte på men tanken väcktes och naturligtvis skulle mitt liv som cyklist och löpare bli lättare med en lättare och starkare kropp. 

Jag har fått tips både från min dotter (som är vegan) och från min coach om kost som är inflammationsdämpande. Inte för att jag har problem med inflammationer utan för att vara allmänt hälsosam och undvika besvär i framtiden. Det handlar om naturliga råvaror och att undvika processad mat. Spannmål, mejerivaror och kött (främst rött) bör undvikas. För hälsans och viktens skull självklart även socker. Jag har köpt hem och provar alternativ till mejeriprodukter och de är väl ok när (om) man vänjer sig vid smaken. Svårast är allternativ till den smörgås som jag brukar ta med mig och äta på jobbet efter cykling så nu har det blivit frukt istället. Eller så är smörgåsen ok, att försaka och gå hungrig är ingen långsiktig lösning. För jag vill inte äta för mycket frukt heller med tanke på fruktsockret. Och där någonstans ligger problemet med hur jag fungerar med allt eller inget. Dessutom blir det lite fånigt att äta vad som serveras till lunch och mellanmål på jobbet samtidigt som jag undviker/begränsar mejeriprodukter, spannmål och kött för övrigt. Eller så är det också ok. Byta ut lite produkter och göra smarta val, inte ändra på allt. Tur att jag gillar grönsaker, bönor och linser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar