lördag 24 juni 2017

Träningshelg Mora-Idre ToR

Tredje helgen i rad med långcykling både lördag och söndag. Denna gång med Team Svea, vi skulle köra samma väg som loppet "Fjälltur och retur" fast på egen hand. Följebil fanns då dottern till en av tjejerna skulle köra husbil och sätta upp depåer längs vägen, hur lyxigt som helst! Jag åkte till Sollentuna efter jobbet på fredagen för samåkning och vi kom upp till Mora sent på kvällen. Där bodde vi tre stycken i en liten stuga och på lördag morgon åkte vi till startplatsen vid Mora Park där resten av gruppen började samlas. Förutom husbil var också en av tjejernas man med, han ska också cykla loppet och tanken var att han skulle hänga med i närheten av oss och kunna hjälpa till vid behov.
Vi var alltså sju tjejer plus medföljande man som rullade ut på vägen mot Idre. Dagen skulle bjuda på en hel del uppförskörning och planen var att vi skulle träna vidare på gruppkörning och att hålla ihop även uppför. Första korta depåstoppet skulle vara efter fyra mil men vi hann bara cykla en mil innan en av tjejerna fick punktering.
Husbilen passerade precis då vi stannat men det behövdes ingen ytterligare utrustning från bilen, slangar har ju alla med sig. När punkan var fixad rullade vi vidare och in på en lite smalare väg. Vi fick träna på att växla mellan tvåpar och ett led vid möten och omkörningar och så kom vi till ett avsnitt med vägarbete. Där var vägen avgrävd med jämna mellanrum och ifylld med grus. Första gruspassagen cyklade vi över men då var det dags för punktering nummer två.
Vi hade nu hunnit 25km och hade bara 15km kvar till första planerade stoppet men det blev ändå kisspaus medan tubdäcket byttes. Resten av gruspassagerna stannade vi och ledde/bar cyklarna över och sedan var vi ute på större väg igen. Vid första depån stannade vi bara kort vid vägkanten, vi hade inte riktigt behov av vila efter de två punkapauserna...
Vacker väg
Iväg igen och till nästa stopp var det 50km varav de sista 20 mer eller mindre konstant uppför. Nu blev det lite tufft för en av tjejerna, vi sänkte farten och hon valde till stora delar att ligga sist i gruppen. Vi höll ihop bra och trampade på uppför, snittlutningen var inte så stor men seg. Husbilen skulle stå när stigningen var slut och äntligen såg vi den. Trodde vi - det visade sig vara en annan husbil som stannat och som körde iväg innan vi var framme. Snopet och det var en väldigt lååång mil kvar efter det men till slut var vi ändå på rätt ställe. Och det visade sig vara väl värt att vänta på för där fanns varm korv och ett fikabord som hette duga!
Mätta och glada rullade vi vidare, nästa stopp var vid Särna. Det var fortsatt kuperat men inte lika mycket uppför. Vi provade ett annat sätt att rotera för att hon som kämpade skulle slippa ligga sist hela tiden och behöva jobba med gummibandseffekten, hon låg hela tiden bakom samma och när hon framför gick upp för att dra blev det två som bytte, det funkade bra men blev lite större luckor att ta igen varje gång. Vid Särna var lilla fikabordet framme och vi gjorde ett kort stopp, nu var det inte långt kvar till Idre.
Kaffe fanns för dem som ville.
Kan ju alltid slå mig in i restaurang- och campingbranschen om jag tröttnar på cykling. Flaggan är klar.

Framme i Idre fanns möjligheten till en bonusbacke upp till Nipfjället, de flesta valde att cykla vidare förbi infarten till stugbyn. Här fick jag ont under vänsterfoten och var tvungen att mixtra med den så fort det rullade lite lättare och jag kom på efterkälken. Med knäppningen lossad så mycket det gick och lite fotgymnastik släppte det tack och lov och jag lyckades trampa hela vägen upp, sista biten lutade det 13% och då gick det lite segt.
Äntligen uppe! Sedan väntade förstås en skön nerförskörning tillbaka ner till stugan.
Efter lite godis, slappa i solen och dusch gick vi för att äta middag. Vi hamnade till slut på den lokala pizzerian och satt där en bra stund och pratade igenom dagen och strategi inför loppet.

Dag två startade med uppförskörningen till Nipfjället samt en lång nerförskörning tillbaka till Idre by.
Hon som haft en tuff tag dagen innan valde att stå över Nipfjället och körde istället i förväg. När vi kom till Särna hade hon redan varit i depån och åkt igen och vi rullade vidare. Idag skulle vi stanna efter den långa uppförsbacken som nu alltså var nerför istället. Och hej vad det gick! Gruppen höll ihop bra och vi kom fram till korvstoppet med stora leenden. Inte blev det sämre av den vackra depåplatsen heller.
Här kom vi ikapp hon som cyklat i förväg men hon valde att rulla iväg i förväg igen. Idag tog vi en annan väg och körde via Åsen, lite mer uppför igen men jättevackert! Gruppcyklingen fungerade mycket bra, vi höll ett jämnt och bra tempo, snittet låg på ca 30 trots att det ändå var lite kuperat. När vi kom ikapp vår kompis igen så hängde hon med i gruppen sista biten och det gick hur bra som helst. Vi hade ett sista stopp vid Oxberg och sedan var vi tillbaka i Mora. 355km blev det på två dagar och 2860 höjdmeter. Ett ganska bra genrep inför Jotunheimen Rundt. Nu kan man inte göra så mycket mer än att hoppas att träningen varit tillräcklig och räcker hela vägen.