söndag 23 juli 2017

Gävle triathlon 2017

Dags för årets första triathlon, min tredje totalt och även denna en sprint. I Gävle är simningen på sprinten bara 400m vilket kändes bra när jag anmälde mig i slutet av januari. Det kändes till och med långt, simmade knappt 400m i bassäng ens och OW i våtdräkt kändes mycket avlägset. Sedan OW-premiären i början av juni har jag dock fått ordning på simningen och kände mig inte orolig för den. Löpträning har det inte blivit så mycket på grund av min bökiga fot, har bara sprungit de senaste veckorna och då i ett tempo på över 6 min/km och som längst 6km. På Try triathlon har jag sprungit lite snabbare men det är bara drygt 2km. I Gäve var det 5km som skulle avverkas men först simningen samt 20km cykling. 
Jag fick med mig sonen som hejaklack och vi åkte upp till Gävle dagen före. Vi bodde på samma hotell som en simkompis som också skulle köra sprinten samt en hel massa andra tävlande i olika storlekar och med olika typer av cyklar. På morgonen åt simkompisen och jag frukost medan sonen tog sovmorgon. 
Jag försökte göra mig i ordning lite tyst och packade med det jag behövde och lämnade resten till sonen att ta hand om och checka ut. Det småregnade och vi rullade ner till tävlingsområdet. Efter att ha checkat in cyklar och fixat så allt var i ordning till växlingarna gick vi och tittade på cyklingen. Det var olympisk distans som redan startat, först tävling och sedan motion. Roligast var mannen med full tempoutrustning på sig själv, inklusive struthjälm, som cyklade på en fulldämpad MTB...

Vår start närmade sig och vi drog på våtdräkter och gick till vattnet. Jag spanar efter sonen men ser honom inte, blir avprickad och hoppar i för att känna på vattnet. Det är ganska varmt, 18 grader dagen innan och det är sötvatten (hade funderat lite på om det skulle vara bräckt vatten eftersom simningen var "där Gavleån möter havet"). Att ligga i ända till starten hade blivit för länge så jag klättrar upp på bryggan igen. På vägen upp river jag mig lite på vänster pekfinger, en liten skinnflik men inget blod och inget jag kan göra något åt i vilket fall som helst. 
Starten går under en bro, jag tar plats i ungefär tredje led rätt långt åt höger. Vi ska simma en kort bit och för att svänga höger vid första bojen och sedan in i en smal kanal. Jag kommer iväg bra, det är lite trångt och jag får någon bröstsimspark men det går bra. Bojpasseringen kommer snabbt, jag kör lite vattenpolocrawl runt bojen för att ha koll på omgivningen och sedan tvärsöver ån och in i kanalen. Jag har fritt vatten och upptäcker att jag håller lite väl långt åt vänster, ser några näckrosor i ögonvrån och korrigerar mig, vi ska vänster runt en boj också. Uppgången är via en ganska brant ramp, jag håller mig i räcket och så är simningen redan slut. Tid: 8:20, 6:e tid för motion damer. 

Drar ner blixtlåset och låter glasögon, öronproppar och simmössa följa med in i ena ärmen när jag drar av mig överdelen av våtdräkten. Springer barfota på gruset till cykeln, kliver ur resten av våtdräkten och hänger den över räcket. Jag har förberett så bra med handduk och skor, jag tar en liquid och på med hjälm och glasögon och iväg. Nej, jag har inte slagit på cykeldatorn, fort på med den och så springa till "cykel ut" och hoppa upp på cykeln. Kommer iväg bra och håller runt 30. Det är många skarpa kurvor på banan och vi ska köra tre varv. Efter en liten stund känner jag att det är klibbigt på vänster reglage, som om jag spillt ut en gel där. Konstigt, jag tog ju min liquid innan jag ens började cykla? Kollar på fingrarna och jag är alldeles blodig. Jaha, det lilla såret behagar blöda, inte mycket förstås men tillräckligt för att kladda ner fingrarna. 

Första varvet tar jag det ganska lugnt, min målsättning är att snitta 30 men pga alla kurvor har jag ett snitt på 28,9 efter första varvet. Simkompisen, som är en stark cyklist, är strax bakom och närmar sig och det är en bra piska för att hålla farten uppe. Andra och tredje varvet går lite snabbare, jag blir omkörd av en kille som jag har 10-20 meter före mig ganska länge innan han börjar tappa fart och jag går förbi i en uppförsbacke. Sonen står och hejar på tredje varvet, jag har kommit bra in i cyklingen och det hade inte gjort något om den varit längre. Min simkompis kommer inte ikapp men hon är precis efter mig in på växlingen. -"Stanna innan linjen" säger funktionären men jag hör något annat och är på väg att köra förbi. Hon säger till igen och jag stannar precis innan linjen, hoppar av och springer till min plats med cykeln. Tid 38:50, 9:e tid och snittet blev till slut 29,9.

Av med hjälmen och då märker jag att jag satt glasögonen utanför remmarna. Jaja, det är ju cyklist jag är, jag bara leker triathlet. Får loss glasögonen och tar på dem igen, byter skor och tar tre gelduttar i handen (förstås i den blodiga handen) och springer iväg medan jag ska vrida nummerlappen till framsidan. Jag får ingen ordning på nummerlappen och märker att den lossnat från ena fästet och hänger i bara en tråd, mekar lite och får in lappen under resårbandet istället och springer ut på löpbanan. Löpningen är två varv och jag vet att även fast det känns trögt i början så går det ofta fortare än man tror. Jag har ju klockan och har även kommit ihåg att trycka rätt på den men tyvärr ser jag inte riktigt vad det står på den medan jag springer (förutom när den piper för varje kilometer för då är siffrorna större). Efter första kilometern står det 5:30 och jag tänker att det kanske är lite väl snabbt. Samtidigt känns det bra så jag fortsätter och hoppas det håller hela vägen. Löpbanan är platt som en pannkaka så det är inga backar alls att kämpa med. Medan jag springer funderar jag på hur jag ska fördela mina tre gelduttar som börjar smälta lite och kladdar ganska bra i handen, jag petar i mig en vid ca 1,5km, en vid 3km och en vid 4km. Även om jag inte direkt behöver dem är det bra att ha något att bocka av längs vägen. Jag missar när klockan piper vid en kilometerpassering men de jag ser ligger på mellan 5:14-5:30. Helt otroligt bra tempo för att vara mig och även om jag blir omsprungen av en hel del så passerar jag också långsammare löpare. Foten känns bra och jag tänker hela tiden på att hålla kadensen uppe och snittet landar på 173. Sonen står och hejar och det är bara sista lilla "fram och tillbaka" kvar, klockan piper för 5km så löpningen är lite längre men nu är jag faktiskt framme! Tid: 28:41, 22:a tid och snittet blev 5:21 min/km! Totaltid 1:18:40.
Jag är så himla glad i mål, det har gått bra hela vägen och jag känner att det blivit ett bra resultat. I och för sig är det "bara" motionsklass så resultatet räknas inte på det sättet men jag är ändå väldigt nöjd. Vi väntar in min simkompis och sedan är det dags att packa ihop alla prylar och åka hem. Jag byter om till torra kläder på en toalett men behåller medaljen på mig. 

Hemma igen kollar jag resultatlistan och ser att jag är totalt 11:e dam av 58 st i motionssprinten. Helt fantastiskt, mycket bättre än jag vågat hoppas på. Det är ju på löpningen jag tappar men samtidigt har jag (som även coachen påpekade) knappt kunnat löpträna. Så utvecklingspotential kan nog finnas där bara foten håller. Det kändes tyvärr lite sämre efter löpningen men hoppas det löser sig med lite vila. Jag har även börjat leka med tanken att jag ska anmäla mig i tävlingsklass istället till nästa tävling, då tävlar man mot andra i sin åldersgrupp och det kunde vara kul att se hur det går. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar