onsdag 12 juli 2017

Try Triathlon

Vattenfall som arrangerar Stockholm Triathlon håller även i träningskvällar varje tisdag hela sommaren vid Sjöhistoriska muséet. Jag var med förra veckan men utan att springa, mest för att träna simningen som var ren katastrof förra året och för att öva växlingar. Allt gick bra och igår var jag med igen. 
De har beställt kalasväder till tisdagskvällarna, så även denna gång. Trots att det regnat hela dagen så sken solen över alla triathleter på kvällen. 

Jag hoppade över den lilla instruktion de håller i början i olika grupper. Man kan välja mellan simning, löpning eller växlingar men jag valde att gå ner till vattnet för att göra mig i ordning och simma in i lugn och ro. Jag gjorde det förra veckan också och det funkade bra och jag var med förra året och lyssnade i de olika grupperna. Så mycket nytt tror jag inte det är. 

Simningen är 400m i kanalen, man rundar en boj och simmar tillbaka. Jag gick i från kanten och höll mig lite åt sidan men snart hade jag folk runtomkring mig i alla fall. Det gick bra ändå, jag simmade lugnt och höll tretaktsandning hela vägen förutom på slutet när jag andades bara åt höger för att hålla koll på bryggan. Kom upp och tryckte på klockan och den visar cykling. Vad sjutton, har jag lyckats trycka två gånger, nu blir allt fel... Växlar till cykling och tar det lite lugnare än förra gången eftersom jag ska springa också. Det går ändå ganska fort och känns bra trots de 43 milen jag cyklade för bara några dagar sedan. Växlar till löpning och eftersom jag låtit cyklingen rulla som växling så blir löpningen rätt på klockan. Joggar iväg lätt och blir direkt omsprungen av en simkompis, hon hejar och säger att jag är stark på cykel. Tur det eftersom jag är långt ifrån stark på löpning. Inte ser jag något på klockan heller men efter en kilometer står det 5:52, helt ok tempo. Riktigt bra faktiskt med tanke på att det är första gången i år jag springer mer än någon minut. Nästa kilometer går på 5:42 och jag kommer faktiskt in i en bra men lugn lunk. Löpningen är bara 2,3km och snittfarten blir 5:45, vore ju kul om jag kan hålla det i Gävle. Kadensen är faktiskt också bra, snittar 170 men tänker att det är nog bra ändå om jag tar en lektion i löpteknik för att få allt rätt från början. Foten känns som vanligt, det är något jag trampar på för varje steg men det gör inte ont. Hoppas det inte blir värre, ska till kiropraktorn imorgon och se vad han säger. 
Träffade några från Team Snabbare, var i mål mindre än minuten efter Camilla och känner mig riktigt nöjd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar