torsdag 4 augusti 2016

Ride of Hope dag 4

Det har varit en lång dag idag. 20 mil har vi avverkat mellan Hudiksvall och Gävle. Allt har gått bra och det har väl inte hänt så mycket men jag ska ändå försöka summera dagen. 

Det började med frukost på o'Learys eftersom Statt ligger i samma hus. Kändes lite speciellt att äta frukost på de karaktäristiska grönrutiga dukarna. Man undrade liksom var hamburgaren och pommesen var...

Innan avfärd blev jag omplåstrad eftersom jag fått skavsår på låret av de nya cykelbyxorna. Jag bad om lite kirurgtejp men fick kompress och vävtejp. Lite overkill men det funkade bra och det blev inget mer skav. 

Så rullade bergselefanterna iväg. Dagens etapp var den längsta men inte alls lika mycket höjdmeter som de tidigare. De flesta höjdmeterna avverkades i början och i lugnt tempo så jag var pigg när vi kom till den första depån. Den låg vid ett litet kapell med utsikt över vattnet, cyklarna fick vila mot en mur medan vi fikade. 
Min cykel är längst till höger

Till nästa depå i Söderhamn var det lättkört och vi hade bara fått enstaka stänk av regnet de hotat med. Där fanns en affär med toalett, riktig lyx jämfört med skogen. Cykeln däremot fick en något mindre ståndsmässig parkering...
Parkering i diket denna gång. Lite lustigt att se ganska värdefulla cyklar liggande lite hursomhelst, dock alltid med växeln uppåt.

Då detta var en lång etapp var det även tre depåer och på väg till den sista var det några i gruppen som började krokna. Jag var däremot hur pigg som helst och gjorde mitt bästa för att peppa de som behövde det. Vid depån servade jag med mat och dricka till en trött kamrat och fyllde förstås på min egen energi också. Idag hade jag tagit två alvedon och smort in axeln med voltaren på morgonen och så fyllde jag på med nya alvedon vid andra depån så jag hade nästan inte ont i axeln alls. Jag kommer att köra likadant imorgon, varför ha ont när man inte behöver? Det var svalare idag och det i kombination med att jag verkar få i mig tillräckligt med mat och dricka gjorde att jag hade en toppendag fysiskt sett. 
Det var den sakrala etappen idag, två av depåerna vid kapell

Sista biten mot Gävle gick mycket lugnt så att alla i gruppen kunde hänga med in i mål. Trötta och nöjda cyklade vi till hotellet och efter dusch och tvätt blev det en sen middag. Nu får jag sova fem kvart i timmen för en god återhämtning inför morgondagens etapp, Gävle-Västerås. 17 mil. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar