lördag 6 augusti 2016

Ride of Hope dag 6

Näst sista dagen. Det känns konstigt. Det känns både som om vi nyss börjat och att vi hållit på i evigheter. Idag skulle vi cykla från Västerås till Uppsala, 10 mil. Med lite perspektiv på veckan som varit är det en kort etapp. Plant och lättcyklat också och dessutom medvind. Att göra sig i ordning för cykling innebär rätt kräm på rätt ställe: ringblomssalva, solkräm och Voltatren.
Till bakdel, ansikte och axel

Det var många cyklister som ställde upp utanför hotellet i fyrdubbla led och med motorcykeleskort rullade vi till starten.
Det var nog 200 cyklister, kön fortsatte runt hörnet

Cyklingen gick som väntat lätt, till och med för fort i början. Med lite sänkt fart som passade alla i gruppen cyklade vi på fina vägar via depå i Enköping mot Uppsala. Vi gjorde en kisspaus med resans hittills tråkigaste utsikt, en nyharvad åker... Det är en ploj att utbrista "vad vackert det är" för att påminna oss om att lyfta blicken och se på omgivningen emellanåt men detta var nog en bottennotering. Det fanns dock lite skydd för nödiga damer men det syns inte på bilden.
Kapten Patrik utbrister "vad vackert det är"

Framme i Uppsala var det feststämning på torget och jag åt en välförtjänt hamburgare.

Sedan var det after bike på järnvägsstationen innan vi åkte till hotellet och pusslade in cyklarna i cykelrummet. Det får plats många cyklar uppochner och skavföttes.
Hoppas ingen ramlar, då ramlar alla

Det är sista kvällen med gänget och vi var ett gäng som åkte till en thairestaurang för middag. Och vad hade de som dekoration på väggen om inte bergselefanter, mycket passande.
Inte helt säker på att det är bergselefanter men de ser ut att klättra i berg i alla fall

Efter en promenad tillbaka till hotellet var det dags för medaljceremoni. Först fick vi se en film från Ride of Hope Europe som cyklade från Prag till Varberg och påmindes igen om varför vi gör detta. Pengarna som samlas in till barncancerfonden gör skillnad för de barn och familjer som drabbats. Gå gärna in på min insamling och ge ett bidrag till forskningen du också.

Alla deltagare som cyklar hela vägen från Lund eller Umeå till Stockholm fick en medalj och alla ledare och funktionärer avtackades. För två år sedan var jag med på de två sista etapperna och var så imponerad av dem som cyklat hela vägen. Och nu har jag gjort det (ja, vi ska cykla sista biten till Stockholm imorgon först). Helt fantastiskt.
Detta måste vara min mest välförtjänta medalj någonsin. Imorgon går vi i mål i Stockholm efter 100 mil på cykel på en vecka.