tisdag 2 augusti 2016

RoH dag 2

Starten i Örnsköldsvik gick från huvudsponsorns butik, startportalen blåstes upp och jag valde samma grupp som igår. 

Idag var vi till att börja med bara sju i gruppen, några från gårdagen hade bara kört den dagsetappen och några bytte grupp uppåt eller nedåt. Vi rullade iväg i vackert väder med med hot om regn under dagen. Många av dagens höjdmeter var redan före första depån - därmed på intet sätt sagt att resten av färden var utan backar... I en ganska rejäl backe fick vi fri fart och jag trampade på litegrann. Strax efter hade jag dock passerats av tre andra och jag tänkte att jag kommer att komma upp sist som vanligt. Men de visade sig inte cykla ifrån mig och jag fick nya krafter och gick förbi. I ett anfall av hybris spurtade jag dessutom ifrån en som började komma ikapp. Och jag kom för första gången i mitt cykelliv först upp för en backe. Inte för att det var någon tävling men kul att känna sig stark. 
Dessutom har jag börjat våga fota under färd, framgång!

Första depån mitt ute i ingenstans mellan Örnsköldsvik och Kramfors bjöd på en storslagen utsikt till fikat. 
Vädret är som vi ser strålande och vägarna dessutom bra men det skulle snart ändra sig. 

På grund av vägarbete behövde vi svänga av på en grusväg i någon kilometer. 
Den grusvägen var ok men följdes snart av en grusväg med typ makadam och smala uppkörda spår. Vi var förberedda på detta och servicebilen stod där med en pump för den som ville fylla på luft. 
Den tråkiga vägen varade i någon kilometer och avlöstes av en halvmil med fräst asfalt. Nåja, vi klarade oss från punktering i alla fall. Däremot började det åska och sedan regna. Depån i Kramfors bjöd bland annat på köttbullar, rödbetssallad och smörgåsar. Och regnskydd. 

Jag gick på toa på en restaurang i närheten och sedan upptäckte jag att det fanns te i depån. Mmm, det värmde gott. Men då blev jag efterlyst och hela gruppen stod och väntade på mig... Jag stjälpte i mig teet och med både armvärmare och regnjacka på rullade vi vidare. Det regnade och var eländigt en stund med kraftigt trafikerad väg ut ur Kramfors. Då var det inte kul men snart blev det roligare igen. Det slutade regna och så kom vi till Högakustenbron. Där pågår vägarbete men gående och cyklister har tillgång till den avstängda brohalvan. Vi fick bära cyklarna över en skarv vid varje ände men sedan var bron vår! Ett tillfälle som aldrig kommer att komma igen, vi var kvar länge och stora fotosessioner utbröt. 

Det togs diverse gruppfoton också men inte med min mobil. Häftigt var det. 

Solen sken resten av vägen och efter x antal uppförsbackar (jaja, nerförsbackar också) var vi framme i Härnösand. Ett par korvar från grillvagnen satt fint och det var tur jag åt dem för middagen blev sen, vi kom inte iväg på middag förrän efter infomötet. Och där (på infomötet alltså) fick vi veta att morgondagens etapp innehåller några rejäla utmaningar. Vi ska typ 17 mil till Hudiksvall, mer om det imorgon. Om jag orkar då. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar