lördag 19 augusti 2017

Badsjötriathlon 2017

Förra årets Badsjötriatlon blev en DNS, jag var publik istället på grund av en förkylning. I år stod jag på startlinjen, i min nya tridräkt från klubben. Detta är min andra sprint för i år och ett genrep inför Stockholm triathlon nästa helg, fast då ska jag köra olympisk distans. I tävlingsklass dessutom...

Det regnade hela morgonen men enligt väderprognosen skulle det vara uppehåll lagom till starten. Redan när jag parkerade regnade det mindre och jag promenerade till växlingsområdet och checkade in. Hittade en simkompis att hänga cykeln bredvid och hejade på några andra jag känner, sedan ner och kolla in simstarten och Baja-Majan. 
Starten går på stranden precis bakom den stora björken och man simmar två varv. Totalt 750 meter. 

Tillbaka till växlingsområdet och drar in i det längsta ut på att göra mig i ordning i de envisa regnskurarna. Till slut är det ändå våtdräkt på och alla saker på plats, fast i plastpåsar. 
Taggad men inte särskilt nervös går vi ner till genomgång, uppvärmning och registrering på stranden och plötsligt är det dags för start. Jag bör tidsmässigt ligga någonstans mitt i fältet men det är inte riktigt en plats man vill vara på i en simstart. 
Försöker hålla lite till höger i fältet när alla rusar ner i vattnet. Simningen börjar med att jag får en bröstsimspark på glasögonen så de åker på sned och tar in vatten. Fixar det lite hjälpligt men har fortfarande vatten i vänster glasöga och försöker hålla koll så jag inte krockar med någon mer. Jag känner att simningen är stressad och lugnar ner tempot. Hittar ett flyt och kommer till första bojen. Efter andra bojen känns det riktigt bra, har någon vid sidan men fritt vatten framför och simmar lugnt och stabilt. Då det är en tvåvarvsbana springer man upp på stranden och rundar en flagga så jag passar på att fixa glasögonen under tiden. Andra varvet flyter också på bra och så är simningen slut. 
Tid simning 15:35, 7:e dam.

Det är en liten bit att springa till växlingsområdet, uppför en backe och längs en väg. Möter några som är på väg ut på cyklingen när jag springer till min plats. Torka fötter (alltså trampa lite snabbt på en handduk), på med skor, ta en liquid, på med racebelt, glasögon och hjälm och trycka igång cykeldatorn. Det tar lite för lång tid och jag är nionde dam ut på cyklingen. Fast det vet jag ju inte då. 

Trampar iväg och hinner en bit innan jag kommer på att jag inte tryckt på klockan när jag började cyklingen, hur ska jag bära mig åt för att komma ihåg det vid varje växling? Benen känns tunga och banan är lite kuperad, jag får kämpa och det går långsammare än jag tänkt. Det är tre varv med en vändpunkt i en rondell och några korsningar men allt funkar bra trots att det är blött. Det har i alla fall slutat att regna. Jag segar på och snittet hamnar till slut på 29,3. 
Tid cykling 41:42, nu är jag sjua igen. 

In till växling igen, av med hjälm och skor och på med springskor. Tar tre powegels i handen, en för varje löpvarv och äter den första på en gång. Benen känns stumma som de alltid gör efter cykling men när klockan piper efter första kilometern så har det gått på 5:22 vilket är ett mycket bra tempo för mig. Samma som i Gävle så jag tuffar på och tar en gel för varje varv och får dessutom ett armband vid varje varvning. Första varvet är det inte så många på löparbanan men sen blir det fler eftersom alla springer samma fast man kanske är på olika varv. Strax innan jag ska ut på mitt sista varv går första dam i mål, första herrarna cyklade förbi mig redan på mitt andra cykelvarv... Kilometrarna och varven tickar på och så svänger jag in för målgång. Ser att målklockan står på 1:28 och någonting och det känns jättekul, hade siktat på under 1:30 och topp 10. 
Tid löpning 27:23. Totaltid 1:28:47 och åttonde dam (av 25).
Tyvärr har de lite problem med tidtagningen och resultatet dröjer så det ser jag först när jag är hemma igen men redan i mål känner jag mig mycket nöjd. Ja, kanske inte helt nöjd med cyklingen då med det andra hade jag knappt kunnat göra bättre. Och jag nådde mina mål!
En mycket trevlig tävling, tack för i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar