lördag 12 augusti 2017

Simsafari #2

Idag var det dags igen för simsafari med Team Snabbare. Det är typ swimrun men lite mer i grupp där man väntar in varandra mellan simstäckorna och löpningen är både kort och lugn. Vi var ett gäng som samlades på parkeringen vid Sköndals handikappbad före kl 8. Vad ska man annars göra en lördagsmorgon?
Ingen som tycker det är konstigt med att byta om på en parkeringsplats i ottan. 

Vi hade genomgång och joggade sedan en bit till där vi skulle gå ner i vattnet. Den första simningen var den längsta på ca 900 meter. Jag hamnade i sällskap med tre andra och vi fyra var först framme. Konstig känsla att sitta på klippan och titta på de andra som kom simmande. Förra gången, i juni, var det mig de väntade på. 
Tre av de starka simmarna hade lina med som draghjälp och trygghet till de som behövde det. Två användes hela tiden och jag funderade på att prova en sträcka med det blev inte så. 

Simning och löpning varvades och efter en simning som avslutades med klättring upp på en höjd var det fika. Ledaren hade förberett en kylväska med bullar, torkad frukt och nötter och en kaffetermos i skogen. Det var jättetrevligt och prat om olika tävlingar som väntade eller klarats av. Mycket erfarenhet i den här gruppen men också rena nybörjare. Och ingen prestige. 
Efter fikat sprang och simmade vi vidare, totalt sju sträckor simning och åtta sträckor löpning av varierande längd. Simningen blev totalt ca 3000 meter vilket innebär att jag simmat över 6km denna vecka! Gränser flyttas hela tiden, det som var jättelångt förut är numera överkomligt. Och ledaren, som också är min coach, kallade mig rutinerad simmare efteråt när han summerade det hela. Jag som var en skrajsen nybörjare på OW i juni. Mitt mål att överhuvudtaget klara att crawla simsträckan på årets triathlonlopp får nog spetsas till att crawla i ner mot 2-minuterstempo. Först ut är Badsjötriathlon (sprint) om en vecka och sedan Stockholm triathlon om två veckor. Det blir min första olympiska distans och i ett anfall av övermod ändrade jag dessutom min anmälan till tävlingsklass. Det är bara att ge järnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar