torsdag 10 augusti 2017

Provsimning

Jag har anmält mig till ett simlopp i öppet vatten på hemmaplan, Gustavsberg Open Water. Det finns en kort bana på 1500m och en lång bana på 3300m och för att utmana mig anmälde jag mig till den långa. Det finns även tävlingsklass på den långa men någon måtta får det vara. 
Långa banan startar vid Artipelag och går i mål i Farstaviken. På tävlingsdagen är det båtmässa i Gustavsberg så det kommer att vara lite folkfest vid målet, det blir kul! Men först erbjöds alltså provsimning av banan som jag med viss tvekan anmält mig till. Har aldrig simmat så långt och inte heller i tuffa förhållanden som vågor och vind som det kan vara på Baggensfjärden. Det var ett tjugotal anmälda till dagens provsimning och efter samling i hamnen ordnades med samåkning i bil till Artipelag. Han som höll i det hela åkte båt för att kunna hålla koll på oss simmare och så samlades vi på en brygga för info och genomgång av banan. 
Vi skulle runda den första udden till höger i bild och sedan hålla höger typ hela tiden förbi en udde till, under Farstabron, genom sundet och över Farstaviken fram till Kattholmen. Det var lite vågor tycker jag men han som höll i det kallade det "skvalpigt" och berättade om en gång det var så stora vågor att det inte gick att simma. Uppmuntrande. 
Följebåten
Vi hoppade i och började simma på en gång. Förbi första udden var vi varnade att det var grunt och att man skulle hålla ut ca 10 meter. Jag gjorde det men hamnade ändå på så grund klipphylla att det inte gick att simma alls utan jag fick kravla mig ut på djupare vatten. En flock simmare var genast framför och försvann allt längre bort men det var några kvar i närheten. Jag kommer på att jag inte slagit på klockan, typiskt nu när jag verkligen ville veta vilket tempo jag kunde hålla under en längre sträcka. 

Simmar på och kommer in i en lugn lunk som jag känner att jag kan hålla en längre tid. Har tre andra simmare i närheten och följer sedan två av dem hela vägen in till mål. Det är häftigt att passera simmande under Farstabron och att simma längs farleden. Vi simmar ganska nära land hela tiden och jag navigerar både efter landmärken, farledsmarkeringar och simmarna framför. Det tar ganska lång tid och jag hinner ligga och fundera på teknik som ångloket, trådar i armbågarna och hand i brevlådan. Mot slutet får jag krampkänning i vaderna och kan knappt göra någon benspark men det går bra ändå.  

Inne i Farstaviken känns det bra, jag kommer att klara det och det har inte varit särskilt jobbigt. Målet är vid en brygga men där finns ingen badstege så jag och de två andra som kommer dit samtidigt simmar in till "stranden" nedanför röda huset och kliver upp där. Jag frågar en av tjejerna om de har tiden och sträckan och vi har simmat på 1tim 17min, sträckan var 3320m och tempot 2:17/min.

Nöjd byter jag om på den mycket glamorösa parkeringen. Man får inte vara bekväm av sig om man ska simma OW, det är bara att vänja sig vid ombyte på bryggor, badplatser och parkeringar. 
Det känns bra inför kommande simning på Badsjötriathlon, Stockholm triathlon och förstås själva loppet Gustavsberg OW den 2:a september. Hoppas på lika fina förhållanden då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar